Translate

۱۳۹۷ اسفند ۱۱, شنبه

حقوق زنان در ایران

Women's Rights in Iran



هشتم ماه مارس برابر با هفدهم اسفند ماه، در تقویم سازمان ملل متحد، روز جهانی زن است. روز جهانی زن، به هر حال فرصتی است برای پرداختن دوباره به مشکلات زنان. در حالیکه از این روز یاد می کنیم که ۶۶درصد زنان ایرانی در طول زندگی شان متحمل خشونت می شوند. خشونت علیه زنان نهادینه در جامعه شده است و در شرایطی جشن می گیریم که در چنین روزی حداکثر احترام بعنوان مادری گذاشته می شود که انگار محکوم بوده اند از جوانی، سلامت، خوشی ها و آرزوهایشان بگذرند تا فرزندانشان به بار بنشینند. آنچه درباره اش حرفی زده نمی شود این است که این نیمی از جامعه که طبیعت مسوولیت انتقال حیات را بر دوشش گذاشته چه حقوقی دارد؟ این حقوق چگونه پایمال می شود و چگونه باید جلوی این تضییع گرفته شود و اصولا برخورداری از حقوق برابر بین زن و مرد بر زندگی بشریت چه اثری می تواند داشته باشد؟

حقوق زنان همواره به مقتضیات مان ویژگیهای فرهنگی جامعه  نوع مناسبات اجتاعی آن عصر بستگی داشته است. بررس پیشینه حقوق زنان در اعصار تاریخی نشان دهنده یک تسلط پایدار تفکر مردسالاری در آن است به تعبیر دیگر غالبا مزایا و موقعیت های مهم اجتماعی در اختیار مردان بوده و زنان در وضع فرودست قرار داشتند. سازمان ملل متحد در راستای تضمین میل به اهداف توسعه پایدار خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواستار از بین رفتن هر گونه تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران شده است. بنابراین اصل ۲۰ اقانون اساسی زن و مرد به طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از حقوق اقتصادی –سیاسی –اجتماعی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند. همچنین اصل ۲۱ قانن اساسی معطوف به حقوق زنان است بر اساس این اصل برابری زن و مرد در قانون اساسی این کشور به کرات مطرح شده است آیا پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی این امر محق شده است. مهمترین مشکلات حقوق زنان در جامعه ایران کدامند< و تا چه حد قوانین ایران در تناقص با استانداردهای بین المللی می باشد؟
در سالیان گذشته از زمان مشروطه نیز قوانینی وجود داشته که همچنان این قوانین امروز بیانگر موضع تبعیض علیه زنان است و برتری مردان را بر زنان را تاکید می کند و همیشه وجود انسانی زن در درجه دومی از مرد قرار داده است. این در کلیه قوانین مدنی، جزاعی و شرعی به وقور در موارد زیاد دیده میشود. دختری که به دنیا می آید در بدو تولد باید به اذن پدر ازدواج کند. مطابق قانون ۱۰۴۳ مدنی شرط ازدواج با پدر است حتی پدر می تواند در سن ۱۳ سالگی او را به ازدواج هر مردی در آورد. یعنی دختر درهیچ سنی صلاحیت تصمیم گیری برای ازدواج خود را ندارد و این بدین معنا ست که اورا بعنوان یک انسان قاقد هر گونه شعور و ادراک می دانند. پس از ازدواج حق اقامت نیز با مرد است. به موجب قانون ۱۱۳۳ مدنی دختر پس از ازدواج ر مردی می تواند همسر خود را بدون اطلاع او طلاق دهد.حق طلاق با مرد است. برای سفر اجازه مرد لازم است. حق حضانت فرزندان با مرد است. و پس از مرگ همسر به چد پدری فرزند سپرده میشود. مرد می تواند در باره اشتغال زن تصمیم بگیرد. و.... بسیاری از قوانین تبعیض آمیز دیگر که از زمانها دور همچون قاجاریه به ارث رسیده است و در انقلاب اسلامی  نیز نه تنها این قوانین  تغییر نکرده است بلکه قوانین دیگری نیز بدان افزوده شده است و بعنوان مثال زنان از حق قضاوت محروم شدند. با وجود که آقای طالقانی گفته بودند به خانم ها اجازه قضاوت داده شود اقای خمینی مخالفت کردند. یا رییس جمهور شدن خانم ها ممنوع شد و بسیاری موارد دیگر که با قوانین جهانی در تناقض است.
بند ۸ اصل ۳ قانون اساسی مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و اجتماعی اشاره می کند و یا در اصل ۲۱ قانون اساسی از حقوق زنان حمایت می کند. در ظاهر قوانین برابری وجود دارد ولی در اجرا کلیه حقوق به مردان تعلق دارد. کنوانسیون هایی که وجود دارد در ارتباط با زنان کنوانسیون زنان ، قرداد پاریس و ژنو، کنوانسیون رفع بردگی، کنوانسیون معاهده جلوگیری از نسوان کبیره، میثاق حقوق اقتصادی و سیاسی، میثاق حقوق مدنی است. که ا یران نیز آنها را امضا کرده است ولی ضمانت اجرایی در ایران ندارد.  و یا سند ۲۰۳۰ کمیسیون ملی یونسکو که در سال  ۲۰۱۵ برای تحقق حکومت یکپارچه طراحی شد و جمهوری اسلامی ایران بخاطر برابری جنسیتی و آموزش زنان با آن به شدت مخالفت کرد.
گاهی ساده ترین حقوق فردی افراد گرفته میشود که در مورد زنان حق مادری است و نداشتن حق حضانت فرزند. متاسفانه روزهای زن فقط در ارتباط با مقام مادری صحبت میشود نه در مورد شخص زن. و حق و حقوق او.
جایگاه کنونی زنان حاصل تلاش خود آنهاست نه حمایت از آنها، به ویژه دراین ۴۰  سال اخیر که تلاش می‌کنند این جایگاه را به سمت برابری تثبیت کنند  ولی متأسفانه تاکنون موفق نشده‌اند که این امیدشان و این خواسته به‌حق خود را در قوانین کشور بازتاب دهند.
ولی زنان یک مشکل مضاعف دارند و آن اینکه در طول تاریخ این مردان بودند که قانون را نوشتند، مردان بودند که قانون را تفسیر کردند و حتی متون دینی را هم مردان تفسیر یا روایت کردند؛ بنابراین مسئله زنان واضح و شفاف و چندان عادلانه و منصفانه دیده نشده‌است. چه بسا اگر خود بانوان در این سمت‌های اجتماعی حضور می‌داشتند ما شاهد تفسیر انسانی‌تری می‌بودیم.
آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنان خود ضمن اینکه  برابری جنسی زن و مرد را از جمله حرف‌های کاملا‌ً غلط غربی میداند، بیان میدارد«یکی از بزرگترین خطاهای تفکر غربی در مورد مسئله زن همین عنوان برابری جنسی است. عدالت یک حق است. برابری گاهی حق است گاهی باطل است. گفته‌های ایشان فقط یک گفته و حرف  نیست. بلکه  این گفته‌ها برای اجرایی شدن است. برای این که در سیستم ولایت فقیه برابری زن و مرد متناقض هست با پذیرش سیستم ولایتی. سیستم ولایتی به این نابرابری نیاز دارد و قدرت خود را از این نابرابری می یابد. البته با قوانین موجود، که قوانین تبعیض‌‌آمیز علیه زنان هستند چه در قانون اساسی و چه در قوانین کیفری و قانون مدنی کشور، صحبت های اقای خامنه ای در واقع منطبق با همین قوانین است و به نظر می‌آید که اراده‌ای برای تغییر این قوانین در ساختار نظام دیده نمی‌شود.
اما زنان خود چقدر نقض دارند در ایجاد تبعیض و عرف و سنت ، فرهنگ و اسلام در ایجاد تبعیض چقدر نقش دارند؟
متاسفانه اسلام و یا هر دینی این تبعیض ها را بودجود آورده است و  فقط به حق مادری اهمیت داده است در غیر اینصورت زن باید فقط در خدمت  مرد باشد. در بسیاری موارد نیز خود زنان علیه زنان هستند. مادران دختران خود را محدود می کنند. دردی را که خود کشیده اند چنان در آنها نهادینه شده است که گویا باید اینطور می شده است و حال دختران خود را  نیز برای این تبعیض ها و دردها آماده می کنند.
دختر و پسر ی که بدنیا می آیند در ابتدای امر یکسان هستند. ولی با توجه به عرف و سنت و فرهنگ است که این تبعیض ها بوجود میاید و نقش مذهب بسیار تاثیر گزارتر است. بنابراین باید در ابتدا به زنهایمان آموزش دهیم که حق و حقوقی سوای حق مادری دارند بعنوان یک انسان. سپس می توان قدمهای بزرگ برداشت. هر چند امرزه زنان ما با بی پروایی مبارزه می کنند و در مقابل حکومت می ایستند و از حق خود دفاع می کنند.
به یک زن احترام بگذارید چون:
میتوانید معصومیتش را در شکل یک دختر حس کنید
میتوانید علاقه اش را در شکل یک خواهر حس کنید
میتوانید گرمایش را در شکل یک دوست حس کنید
میتوانید اشتیاقش را در شکل یک معشوقه حس کنید
میتوانید فداکاریش را در شکل یک همسر حس کنید
میتوانید روحانیتش را در شکل یک مادر حس کنید
میتوانید برکتش را در شکل یک مادربزرگ حس کنید
با این حال او محکم و استوار نیز هست
قلبش بسیار لطیف، فریبنده، ملیح، بخشنده و سرکش است
او یک زن است و زندگی
به راستی زن با مرد برابر نیست؟!
نمیدانم شاید شما راست میگویید که برابر نیست اما به گمانم زن بیشتر از برابر است



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت دختر پارکورکار در تهران

Verhaftung eines Parkour-Mädchens, das in Teheran arbeitet خبرگزاری هرانا – پس از بازداشت علیرضا جاپلقی، عکاس و پارکورکار ساکن ...